Design reklamy
25. 12. 2007
V poslednej dobe sa práve skupina detí a mládeže stala veľmi obľúbenou, čo sa týka reklamy. Mnoho psychológov si vytýčilo cieľ – preniknúť do sveta myslenia mládeže a zaktivizovať ich. Aj keď mnohí majú rozdielne názory, zhodli sa v jednom fakte – najdôležitejší je design reklamy.
Základnými estetickými hodnotami, ktoré ovplyvňujú mieru úspešnosti reklamy sú:
1. farby
2. text
3. objekt, resp. aktér
4. detaily (hudba, humor)
Aby sme dosiahli, čo najobjektívnejšie hodnotenia a názory týkajúce sa rôznych druhov reklám, vypracovali sme dotazník. Respondentmi bolo 100 adolescentov vo veku od 15 do 20 rokov., z ktorých 45% bolo žien a 55% mužov (graf č.1). Dotazník pozostáva z niekoľkých častí (príloha č.1), ktorým sa budeme bližšie venovať v jednotlivých kapitolách.
Farby (graf č.2) samozrejme závisia od typu reklamy, od propagovaného objektu a vytýčeného cieľa. Zvoliť správne farby a farebné kombinácie je príliš často doslova umením. Práve kvôli tejto dileme sme vypracovali prehľadné grafy najfrekventovanejších pocitov a postojov adolescentov k rôznym farbám, ktoré sú veľmi užitočné pri tvorbe reklamy (graf č.3).
Mnohých ľudí, a najmä dospievajúcich, môže odradiť text (graf č.4). Hlavnými kritériami správne napísaného textu, ktorý má zaujať teda sú:
1. jednoduchosť
2. 1 hlavná myšlienka
3. žiadne frázy
Ako však text správne umiestniť (graf č.5)? Dôležité údaje, logo alebo slogan by sa mali nachádzať v ľavom hornom rohu. V hornej časti stránky by mal dominovať stručný a výstižný nadpis. Na ľavom boku je optimálne umiestniť dôležité údaje a v pravom dolnom rohu údaje, ktoré sú určené iba tým, ktorých daná reklama zaujme, napríklad kontakt.
Veľmi dôležitá je prehľadnosť a jednoduchá úprava (graf č.6). V súčasnej dobe adolescenti považujú za kladnú aj grafickú úpravu stránky, listu,... Samozrejme vždy platí známe pravidlo - 3fonty a dosť!
Ak chcete zaujať dospievajúceho, mali by ste taktiež vedieť, že v dnešnej dobe sú adolescentom oveľa bližšie kreslené výjavy než fotografie a reálny ľudia (graf č.7). Ak sa však pre nejakú osobu rozhodnete, nepodceňujte celebritu– tá má totiž najväčšiu dôveru zo strany dospievajúcich (graf č.8).
Netreba však podceňovať grafické a animované postavičky, ktoré pôsobia humorne. Dokážu totiž upútať pohľady drvivej väčšiny adolescentov (graf č.9).
Ak však našim výtvorom má byť nejaká televízna reklama, upútavka, či video, nesmieme zabudnúť na hudbu, ktorá bude hrať v pozadí (graf č.10). Najvhodnejšou hudbou sa preukázala súčasná populárna hudba.
Neoddeliteľnou súčasťou reklamy pre adolescentov by sa mal stať humor (graf č.11). Podporuje totiž zapamätateľnosť reklamy.
Kam s reklamou? Internet, bilboardy, televízia, rádio? (graf č.12) Jednoznačne televízia. Ak by však táto možnosť nebola reálna, tak aj internet sa preukázal ako vhodné miesto.
moj web
(vojvoda666, 9. 5. 2008 13:06)